Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Mentaliseren in de klinische praktijk.
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789057122774 Year: 2010 Publisher: Amsterdam NZ (Nieuwezijds)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mentaliseren verwijst naar het actieve proces van begrijpen van gedrag in relatie tot mentale toestanden zoals gedachten en gevoelens. Het kan worden gezien als het fundament van alle effectieve psychotherapeutische behandelingen. Dit boek is een toegankelijke gids over mentaliseren, waarmee behandelaars vanuit uiteenlopende achtergronden meer kennis kunnen opdoen over het begrip mentaliseren en de verschillende toepassingen. Deel I bespreekt uitvoerig wat mentaliseren is – de verbanden met verwante begrippen, de oorsprong van de ontwikkeling vanuit gehechtheidsrelaties en de neurobiologische onderbouwing. Deel II bespreekt de klinische toepassingen – vaardigheden en mentaliserende interventies bij traumabehandeling, ouder-kindtherapie, de borderline-persoonlijkheidsstoornis, psycho-educatie, en preventie van geweld in sociale systemen. Jon G. Allen is hoogleraar psychiatrie aan het Baylor College of Medicine en hoofd psychologie van The Menninger Clinic in Houston, Texas. Peter Fonagy is Freud Memorial Professor in de psychoanalyse aan het University College London en directeur van het Anna Freud Centre in Londen. Anthony W. Bateman is als psychiater onder andere verbonden aan St. Ann’s Hospital, Barnet, Enfield en University College London.


Book
Mentaliseren in de kindertherapie : leidraad voor de praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789057125782 9057125781 Year: 2022 Publisher: Amsterdam Uitgeverij Nieuwezijds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op mentaliseren gebaseerde therapie is een snelgroeiend onderdeel van de kinderpsychotherapie. Mentaliseren in de kindertherapie richt zich op de behandeling van kinderen met complexe psychische problemen, zoals gehechtheidsproblemen. Deze geheel herziene editie bevat de nieuwste theorie over mentaliseren, behandeltechnieken en een overzicht van recent neurologisch en ontwikkelingspsychologisch onderzoek. Daarnaast bespreken de auteurs hun eigen ervaringen met zowel de behandeling van kinderen als het trainen van therapeuten in mentaliseren. Dit boek is geschreven voor psychotherapeuten, ouderbegeleiders, orthopedagogen, psychiaters en GZ-psychologen binnen de kinder- en jeugd GGZ. Het is tevens geschikt voor vaktherapeuten, sociaal-psychiatrisch verpleegkundigen en andere professionals.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789057125782/Mentaliseren-in-de-kindertherapie


Dissertation
Spreek mijn taal en ik laat je 'toe' in mijn kwetsbare leefwereld : methodische aanpak gericht op mentalisatie en het sociaal emotioneel functioneren bij kinderen met een hechtingsproblematiek
Author:
Year: 2012 Publisher: Gent VSPW

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Mentaliseren in de kindertherapie : leidraad voor de praktijk.
Authors: --- ---
ISBN: 9789023246268 Year: 2010 Publisher: Assen : Van Gorcum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mentaliserende kindertherapie - ook wel aangeduid als psychoanalytische ontwikkelingstherapie - omvat technieken om vastgelopen gebieden van psychologische ontwikkeling bij kinderen 'vlot te trekken'; de therapievorm is een aanpassing van de mentaliseren bevorderende behandeling voor volwassen borderline patiënten en maakt gebruik van inzichten uit de psychoanalyse, baby-onderzoek, gehechtheidsonderzoek en neurobiologie. Het uitgangspunt daarbij is dat kinderen met een vastgelopen ontwikkeling niet of onvoldoende hebben ervaren dat een ander in staat is hem of haar in gedachten te houden. Via de relatie met de therapeut leert het kind de capaciteit te ontwikkelen om de wensen en intenties van anderen en zichzelf waar te nemen. Mentaliseren in de kindertherapie biedt een leidraad voor de praktijk van deze vorm van therapie. De bijbehorende technieken worden uitgebreid besproken en verduidelijkt met een groot aantal voorbeelden. Het observeerbaar maken van het werk van de behandelaar maakt het tegelijkertijd toetsbaar voor empirisch onderzoek en overdraagbaar aan andere therapeuten die deze methode willen leren. Ten opzichte van de eerste druk zijn de eerste twee hoofdstukken grondig herzien; de overige hoofdstukken zijn aangevuld en/of geactualiseerd. Inhoudsopgave : 1 Theoretische concepten 2 Doelgroep en diagnostiek 3 Behandelstrategie 4 Mentaliseren bevorderende ouderbegeleiding 5 Observatiemethode 6 Interventietechnieken: Aandachtsregulatie 7 Interventietechnieken:Affectregulatie 8 Interventietechnieken: Mentaliseren 9 Behandelpraktijk 10 Onderzoeksstrategie Bijlage 1 - Tabel interventietechnieken Bijlage 2 - Verklarende woordenlijst


Book
Mentalisatie
Authors: ---
ISBN: 9044117408 Year: 2005 Volume: 2 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het begrip 'mentalisatie' was tot voor kort vooral in de Franstalige psychoanalytische literatuur te vinden. Het komt overeen met mentaal verwerken, symboliseren of denken en werd voornamelijk door auteurs als Marty, Bion en Green uitgewerkt. Een enigszins andere benadering komt uit het raakvlak van de psychoanalyse en het gehechtheidsonderzoek. Ontwikkelingspsychologisch en psychoanalytisch onderzoek van Fonagy en Target laat zien hoe jonge kinderen erin slagen hun gedrag en dat van anderen te interpreteren. Zij ontwikkelen een 'reflectief functioneren'. Fonagy en medewerkers ontwikkelden dit begrip verder tot 'mentalisatie', dat opvattingen uit verschillende disciplines integreert. Het begrip heeft een grote impact op de huidige benadering van ontwikkelingspsychologie en psychopathologie. In ons taalgebied, waar zowel Franse als Angelsaksische invloeden een grote rol spelen, is dit mentalisatieconcept al enige tijd in voege. Dit boek wil vanuit deze traditie het begrip 'mentalisatie' verduidelijken en in een bredere context plaatsen. Inhoudsopgave : Bruggen tussen denk-wijzen Psychoanalyse, (re)constructie, mentalisatie Lacan leest Klein: over symbolisatie en ontwikkeling van het Ik Mentaliseren en psychopathologie. Klinische benadering van het werk van Bion Denken op grote hoogte. Verkenning van het mentalisatieproces van patiënten binnen een forensische polikliniek Poëzie en psychoanalyse, Muze en mentalisatie.


Book
Iedereen kan gedachtelezen : ontdek hoe je anderen beter kunt begrijpen
Authors: ---
ISBN: 9789463822299 Year: 2023 Publisher: Amsterdam Uitgeverij Balans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Iedereen kan gedachtelezen leert je alles wat je nodig hebt om de binnenwereld van anderen te begrijpen. Aan de hand van technieken uit de psychologie zoals non-verbale communicatie en het lezen van lichaamstaal, legt Fexeus uit hoe je erachter kunt komen wat iemand anders denkt en voelt, en hoe je vervolgens de gedachten en overtuigingen van die persoon kunt sturen.Even aanstekelijk als deskundig behandelt hij onderwerpen als tegenstrijdige signalen en de betekenis daarvan, hoe mensen flirten zonder dat ze het zelf doorhebben, het bijsturen van het humeur van anderen, en de beste trucs voor feestjes en partijen. Fexeus geeft tal van praktische (en vaak grappige) voorbeelden van effectief gedachtelezen, en hoe je deze informatie op een positieve manier kunt gebruiken, zowel in je persoonlijke leven als in een professionele omgeving.https://www.uitgeverijbalans.nl/boeken/iedereen-kan-gedachtelezen/


Book
Mentaliseren in de klas : het belang van de ander zien, contact maken en vertrouwen opbouwen
Authors: ---
ISBN: 9789024456772 Year: 2023 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mentaliseren in de klas gaat over relaties in de klas en hoe die te managen. Om een klas goed te managen, moet een leerkracht een soort van relatiedeskundige zijn. Dit boek illustreert hoe mentaliseren niet alleen in de behandelkamer, maar ook in de klas een verschil kan maken.De klas is een bolwerk van relaties. Relaties met leerlingen natuurlijk, maar ook met ouders, collega?s, met je directie. In dat bolwerk van relaties moet een leerkracht kinderen leren lezen, schrijven en rekenen. Een leerkracht leert een klas ook samenspelen, conflicten oplossen en rekening houden met elkaar. Een leerkracht leert, bespreekt, overlegt en begrenst, maar doet dat steeds in de context van relaties.Mentaliseren in de klas is opgebouwd rond drie belangrijke pijlers uit de psychologie: gehechtheid, mentaliseren en (epistemisch) vertrouwen. Deze drie concepten kleuren samen in wat het betekent om een goede relatie te hebben.De auteurs vertalen deze pijlers praktisch en bruikbaar naar concrete handvatten voor de verschillende situaties waarmee leerkrachten te maken krijgen: in de klas, op het speelplein, in de lerarenkamer, tijdens besprekingen met ouders.https://www.boomtestonderwijs.nl/product/100-14505_Mentaliseren-in-de-klas


Book
De verbindende kwaliteit van beeldende therapie : effecten van beeldende therapie in de behandeling van persoonlijkheidsstoornissen : introductie van een beeldende therapie vragenlijst
Author:
ISBN: 9789044127973 Year: 2011 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mensen met persoonlijkheidsproblematiek worstelen vaak met tal van problemen. Zij hebben meestal last van wisselende stemmingen en zijn een speelbal van hun emoties. Impulsen hebben regelmatig de overhand ten opzichte van hun gedachten waardoor allerlei (zelf-) destructief gedrag voor problemen zorgt. Het zelfbeeld is vaak instabiel, diffuus, onderhevig aan bovengenoemde stemmingen en is dus ook ontregeld.Beeldende therapie wordt regelmatig gegeven aan cliënten met persoonlijkheidsproblematiek met als doel om door middel van beeldend werk(en) veranderings-, ontwikkelings-, regulatie- en/of acceptatieprocessen op gang te brengen. De kracht van het beeldende medium is gelegen in het feit dat het gaat om de ervaring, de handeling en/of om het scheppende karakter. Het beeldend werken kan zo diverse functies vervullen.Dit boek beschrijft de bevindingen van een gericht, kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de effecten van beeldende therapie. Beschreven wordt dat gevonden en vastgesteld is dat beeldende therapie zich kenmerkt door een verbindende kwaliteit. Beeldende therapie verbindt de meer cognitieve processen, van gedachten en van woorden, aan de diepere, non-verbale gevoels- of ervaringslagen, waar met praten soms te snel aan wordt voorbij voorbijgegaan.Cliënten komen op een uitgebreide en invoelbare wijze aan het woord over hun ervaringen met beeldende therapie door treffende citaten en samenvattende teksten. Door de fotos van hun beeldend werk geven de cliënten de lezers van dit boek letterlijk en figuurlijk een beeld van wat hen bezighield.


Book
Mentaliseren bij de borderlinepersoonlijkheidsstoornis: praktische gids voor hulpverleners in de ggz
Authors: ---
ISBN: 9789031351107 Year: 2007 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mentaliseren is het kunnen begrijpen van je eigen gedrag en dat van anderen in termen van gedachten, wensen, gevoelens en ideeën. Het vermogen tot mentaliseren wordt in de jeugdjaren ontwikkeld en is cruciaal bij het aangaan van constructieve en intieme relaties. Mensen met een borderline persoonlijkheidsstoornis beschikken in de regel over een gebrekkige mentalisatiefunctie. Daardoor hebben ze last hebben van emotionele schommelingen, ze zijn impulsief en ondervinden problemen op het interpersoonlijke en sociale vlak.Mentaliseren bij de borderline persoonlijkheidsstoornis is een praktische uitwerking van het succesvolle boek 'Psychotherapy for borderline personality disorder'. Op een begrijpelijke, toegankelijke en theoretisch onderbouwde wijze beschrijven Fonagy en Bateman de klinische praktijk. De beginnende hulpverlener kan de strategieën en technieken herkennen en leren toe te passen. Maar ook de meer ervaren clinicus treft in dit boek voldoende theorie aan om de meest effectieve therapie bij deze populatie in de dagelijkse praktijk te integreren.Deze gids bevat naast een uitgebreide beschrijving van de mentalisatietechnieken veel klinische voorbeelden en stapvoorstap adviezen voor de diagnostiek van mentalisatie en interpersoonlijke relaties. Daarnaast biedt het een overzicht van veelgestelde vragen en de bijbehorende antwoorden, evenals een checklist voor gebruik bij de klinische beoordeling van mentalisatie.


Book
Handboek KOP-model : kortdurende psychologische interventies voor de basisggz
Authors: ---
ISBN: 9789024436170 9024436176 Year: 2021 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De ggz verandert in hoog tempo. Dankzij de versterkte basis-ggz in Nederland en de eerstelijnspsychologie in Vlaanderen is de drempel voor psychische hulp aanzienlijk verlaagd. Deze grotere instroom vraagt van de ggz een andere benadering: kortere behandelingen met nadruk op het versterken van de zelfredzaamheid van de patiënt. Het KOP-model sluit aan bij deze ontwikkeling. De reacties op de eerste en tweede editie bewijzen dat het KOP-model voldoet aan de behoeften van professionals. Deze derde editie is helemaal up-to-date, met een handig stroomdiagram en de laatste ontwikkelingen op bijvoorbeeld het gebied van e-health. Het KOP-model is een praktisch werkmodel waarmee de patiënt inzicht krijgt in de oorzaken van de klachten, wat er aan gedaan kan worden en vooral wat hij of zij er zélf aan kan doen. Uit onderzoek blijkt dat dit model uitstekend geschikt is voor de behandeling van patiënten met milde tot matige psychische klachten. Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste deel beschrijft het theoretische fundament van het werkmodel. Diverse invalshoeken, zoals het belang van een generalistische werkhouding en de rol van e-health worden besproken en geïllustreerd met casussen. In het tweede deel komt de toepassing van het KOP-model bij verschillende doelgroepen aan de orde, zoals kinderen en jongeren, allochtonen en mensen met chronisch psychiatrische problematiek. Het laatste deel gaat in op randvoorwaarden die van belang zijn bij het uitvoeren van behandelingen in de basis-ggz.https://www.boompsychologie.nl/alle-uitgaven/100-9693_Handboek-KOP-model-herziening?utm_source=Webpower&utm_medium=email&utm_content=button-kop-model%20button&utm_campaign=BPP%20mailing%20januari%202021%20-%202

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by